ویتامین B12 در افراد دیابتی تحت درمان با متفورمین باید بطور منظم چک شود

21 نوامبر 2018- تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با متفورمین هستند، باید میزان ویتامین B12 خود را به طور مرتب، برای ارزیابی هر نشانه ای از آسیب عصبی، چک کنند.
بررسی منظم مقدار ویتامین B12، به دنبال انجام یک مطالعه توسط محققان ناتینگهام توصیه شد که بر اهمیت تشخیص زودهنگام علائم نوروپاتی محیطی و جلوگیری از آسیب بیشتر تاکید کردند.
محققان در بررسی زنان مراجعه کننده به یک مرکز بهداشتی در ناتینگهام دریافتند که در 64 درصد از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با متفورمین بودند، مقدار ویتامین B12 بطور منظم چک نمی شود. در مجموع 9.6 درصد از زنان مورد بررسی، دچار کمبود ویتامین B12 بودند، اما تنها 6.4 درصد از آنها، ویتامینهای مورد نیازشان را دریافت می کردند.
نویسنده ی این مقاله دکتر Kaenat Mulla از مرکز پزشکی Hucknall Road گفت: بر اساس دستورالعمل فعلی انجمن هماتولوژی بریتانیا، سطح ویتامینB12  تنها زمانی که سوء ظن به کمبود آن وجود دارد، باید چک شود. اما با توجه به غیر قابل برگشت بودن نوروپاتی محیطی، ممکن است کمبود ویتامین B12 زمانی تشخیص داده شود که علائم نوروپاتی محیطی در بیمار توسعه یافته باشد.
مطالعات پیشین ارتباط متفورمین، داروی رایج دیابت نوع 2 ، را با کمبود ویتامین B12 نشان داده اند، اما دکتر Mullaتاکید کرد که این هشدار به معنای آن نیست که افراد تحت درمان با متفورمین، از مصرف این دارو صرفنظر کنند. متفورمین همچنان بهترین درمان برای دیابت نوع 2 است و این یافته ها نباید بیماران را از مصرف آن محروم کند، اما این یافته ها پزشکان را تشویق می کند تا سطح ویتامین B12 این بیماران را به صورت منظم بررسی کنند، تا هر گونه کمبود ویتامین B12را در اسرع وقت درمان نمایند.
تیم دکتر Mulla در حال حاضر قصد دارد تا بهترین روش درمان افرادی که با کمبود ویتامین B12 مواجه هستند را بررسی کرده و همچنان شواهدی را برای حمایت از کنترل ویتامین B12 در چک آپ سالانه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با متفورمین جمع آوری کند.
دکتر Mulla می گوید: یافته های ما نشان می دهد که مقدار ویتامین B12 در بیماران تحت درمان با متفورمین باید بطور منظم چک شود و باید اطمینان حاصل گردد که کمبود آن به صورت مناسب درمان می شود تا از آسیب برگشت ناپذیر اعصاب جلوگیری شود.
یافته های این تحقیق اخیرا در کنفرانس سالانه ی انجمن غدد درون ریز در گلاسکو ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/nov/routine-vitamin-b12-screenings-urged-for-people-with-type-2-diabetes-taking-metformin-98271696.html